Wat is judo?

Wanneer kinderen op school de kleutergroep verlaten en doorstromen naar de middenbouw, wordt het stoeien gestopt en vindt het mogelijk een vervolg in judo lessen. Deze lessen worden begeleid door judoka Rene van der Heiden in Boskoop ,Roelofarendsveen  en in Ter Aar door Eliza, Britt en Rene . De keuze voor een bepaalde judogroep wordt beinvloed door het motorisch niveau en het enthousiasme van het kind. Rene neent naar aanleiding hiervan een beslissing. Als aan alle voorwaarden is voldaan dient judo te passen in het beweegplan van een kind.

De doelstellingen voor de judo zijn als volgt;

* plezier hebben in het bewegen met andere kinderen.
* De doelstellingen voor de judo zijn als volgt; bewegingservaring opdoen.
* bewegingsangst verminderen.
* samenwerken met anderen bevorderen.
* leren omgaan met je mogelijkheden en onmogelijkheden en die van de ander.
* verbeteren van snelheid, behendigheid en coordinatie.
* verbeteren van conditie en kracht.

Judo is natuurlijk een sport, maar ook een spel. Je kan het spelen ook stoeien noemen. Dit stoeien is wel aan regels gebonden. Men zegt daarom vaak, judo is gereglementeerd stoeien.

Regels:

Als er geen regels zouden zijn bij judo dan zouden er heel wat ongelukken kunnen gebeuren. Bij judo is respect hebben en rekening houden met elkaar erg belangrijk. Door respect te tonen naar elkaar wordt er naar elkaar gegroet. Dit doe je aan het begin en aan het eind van de les en aan het begin en het eind van een oefening. Met deze groet beloven we dat we ons aan de judoregels zullen houden.

Belangrijke regels zijn:

* Niet knijpen, bijten, schoppen, slaan, aan de haren trekken, aan het gezicht of de keel komen. Kortom, je mag elkaar niet opzettelijk pijn doen. Judo is fijn zonder pijn.
* Respect hebben voor elkaar, schelden doen we dan ook niet.
* Stop is Stop. Er moet onmiddellijk worden opgehouden/losgelaten, als een van de spelers stop zegt of 3x aftikt op de ander.
* Geen hoofd wordt geroofd. Je mag nooit alleen het hoofd vasthouden.
* Als iemand iets niet weet help ik hem of haar.
* Je pak  moet schoon zijn.
* Je nagels moeten schoon en kort geknipt zijn.
Lange haren in een staart (elastiekje zonder ijzertjes)en schuifjes en knipjes moeten uit.
* Je mag geen sierraden aan of om hebben.